Telesné tresty ako riešenie problémov škôl?

Autor: Michal Považan | 3.5.2012 o 12:02 | (upravené 3.5.2012 o 14:20) Karma článku: 7,11 | Prečítané:  648x

Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania zverejnil ďalšie výsledky z testovania deviatakov na základných školách. Výsledky testovania deviatakov, ale aj maturantov v spoločnej maturite a Monitore 9 sa stávajú opakujúcim sa príbehom. Víťazmi sa stávajú „vidiecke“ školy najmä z východu Slovenska. V čase, keď sa hovorí o kvalite viac ako inokedy by sme si mali položiť otázku prečo je to tak a ako sa dá situácia z východného Slovenska preniesť aj do iných regiónov.

Keď som na túto tému diskutoval s pár priateľmi z Bratislavy ich prvý nápad bol, že na východe jednoducho klamú a podvádzajú a tak si zabezpečujú dobré miesta. Iste, už Biblia nám hovorí, že človek má sklon k zlému, ale to nerieši otázku, prečo v takej malej krajine sú na západe takí čestní ľudia a na východe takí klamári, takže toto zdôvodnenie, hocako pre mnohých pohodlné, nebude pravdivé.

Ďalším častým argumentom býva, že v regiónoch, kde sú dobré školy je nízka životná úroveň, a tak aj učiteľ so svojím tabuľkovým platom je vlastne dobre platenou profesiou. Tento argument je výrazne redukcionistický a hlása, že „všetko je o peniazoch“. Peniaze sú veľkým motivátorom, ale domnievať sa, že jediným a ešte k tomu objemovo sa nemeniacim by asi nebolo racionálne. Preto je len ťažko uveriť tomu, že učitelia napr. na východe Slovenska pracujú omnoho viac a kvalitnejšie len z dôvodu, že majú lepšie platy vo vzťahu k cenám ako inde a sú spokojní a nepoľavujú v úsilí. A to aj v našom prípade, že sa ich platy smerom nahor hýbu minimálne a zriedkavo. Okrem toho oblasť Sobraniec nie je na tom o nič lepšie či horšie ako oblasť Gelnice a z Gelnice sú školy skôr na konci rebríčka ako na jeho začiatku. Iba peniaze v tom asi nebudú.

Čo to teda je, keď dominujúcim faktorom nemôžu byť peniaze ani morálka ľudí? Úprimne neviem, resp. nemôžem sa oprieť o žiadny výskum tejto pálčivej problematiky, ktorá sa týka budúcnosti našich detí. Nikto tento problém z tohto uhla pohľadu u nás neskúmal, resp. ja som nenarazil na výsledky takého výskumu. A tak mi ostáva iba použiť sedliacky rozum.

Domnievam sa, že ide o kombináciu najmä dvoch faktorov: skúseností učiteľov a ich autority.

Skúsení učitelia sa nachádzajú na celom Slovensku, keď sa ale pozrieme na počet odpracovaných rokov v školstve v jednotlivých regiónoch zistíme, že v ekonomicky slabších regiónoch je čas strávený v školstve dlhší a teda sa dá predpokladať menšia fluktuácia ľudí medzi školstvom a inými odvetviami. Tým nechcem povedať, že mladý učiteľ po skončení školy je zlým učiteľom. Domnievam sa však, že rovnako ako v každom povolaní na kvalitný výkon povolania potrebuje človek nielen vzdelanie, ale najmä kvalitnú prax. Tá sa nadobúda iba počas dlhšieho času a často pod vedením starších a skúsenejších kolegov/nadriadených. To sa v systéme s vyšším odchodom ľudí do iných sektorov zabezpečuje omnoho ťažšie.

Druhým faktorom je autorita učiteľov. Tá sa za uplynulé roky najmä v mestách výrazne znížila. Často sme svedkami prístupu samotných rodičov, ktorí ospravedlňujú svoje dieťa a hľadajú vinníka inde, najčastejšie v učiteľovi. V takejto situácii sa autorita učiteľa rozpadá a dieťa nemá (z jeho pohľadu) dôvod ho počúvať, učiť sa od neho a pod. Vzory začne hľadať niekde inde a tým sa škola dostáva na vedľajšiu koľaj. Pre takéto dieťa je omnoho ťažšie nadchnúť pre štúdium aj keď má preň prirodzené vlohy.

Stratená autorita učiteľov nevplýva len na konkrétnych žiakov, ale aj na ich celé kolektívy, keď tí „bez záujmu“ ovplyvňujú celé vyučovanie a znižujú jeho kvalitu a tým aj možnosť ďalších žiakov z neho plne benefitovať. Okrem toho príklad rebelujúcich žiakov je aj pre ostatných silným lákadlom.

Samozrejme príčin horších výsledkov kedysi elitných škôl v mestách je viac. Chcel som iba poukázať na dva podľa môjho názoru výrazné.

Keď to niekto dočíta až sem, tak sa opýta  čo sa s tým dá robiť. Odpoveď nie je jednoduchá. Prvý problém by sa mal riešiť komplexom benefitov pre učiteľov postavených na výkonnostných kritériách (teda je to aj o peniazoch). Druhý problém je komplikovanejší a moja odpoveď bude asi kontroverzná, ale na mňa v detstve fungovala. Správne a vo vhodnom čase použitý fyzický trest od učiteľa je niekedy lepší ako hodiny dohovárania a dobrých príkladov.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Stálicou maďarskej politiky na Slovensku je Béla Bugár

Maďarskú menšinu na Slovensku reprezentujú v podstate od roku 1989 tie isté tváre.

KOMENTÁRE

Vyčerpá sa s Ficom III Bugárov kredit?

Most-Híd je taký baleťák na hrane.

TECH

Lysohlávky pomohli pacientom s rakovinou

Látka dokázala odhaliť pacientom nový zmysel života.


Už ste čítali?